Dominicusgemeente in Amsterdam - serie Advent 2010  
Home > Thema's > Inculturatie > Kerk zijn > Liturgie > Dominicusgemeente in Amsterdam - serie Advent 2010
Dominicuskerk
23/11/10

Zondagse vieringen in de Dominicuskerk te Amsterdam

Advent 2010

In alle vier de evangeliën komt vóór de komst van de Messias ene Johannes (de Doper) voor. Zijn geboorte wordt op een soortgelijke wijze beschreven als die van Jezus zelf; hij treedt op in de woestijn en doopt mensen – ook Jezus – in de Jordaan. Hij heet de ‘voorloper’, de ‘vreugdebode’, de ‘richtingwijzer’, het ‘begin’, de ‘ooggetuige’. Hij is degene die Jezus als eerste herkent.

Op de vier zondagen van de Advent – Advent betekent ‘verwachting’ – gaan wij de mysterieuze figuur van deze Johannes achterna, vanaf zijn wonderlijke geboorte tot zijn levenseinde door de hand van koning Herodes. Hij is de belichaming van de goede boodschap van Jesaja: ‘Ik zend mijn bode voor u uit’. Hij lijkt op Elia, maar is hem vooruit. Hij is het begin. Hij kondigt niet alleen aan; hij is de titel, het motto, de samenvatting van wat komen gaat . Hij is de grote doorbraak; hij hoort niet zelf tot het komende Rijk, maar hij is de eerste in de beweging daar naar toe. Hij is de profeet van de tijd die komen gaat. “De grootste der mensenkinderen” noemt Jezus hem (Mattheus 11,1-19).

zondag 28 november:         Het begin

Met stomheid geslagen
Het evangelie van Lucas opent met een tweeluik. Verhalen over de komst van Johannes de Doper en Jezus wisselen elkaar af als een spiegelverhaal. Bij de komst van Johannes gaat er iets nieuws beginnen; bij de komst van Jezus is dat nieuwe alles overtreffend. Hoe wordt er gereageerd op zo’n nieuw begin? Vader Zacharias is met stomheid geslagen…
Gelezen: Lucas 1, 5-25 en 57-80
Overweging: Gerard Swüste

zondag 5 december:         De getuige

Nu zien wat later komt
Op deze tweede zondag op weg naar Kerstmis is het thema zien. Zien soms even.
In het verhaal over Johannes de Doper horen wij dat hij het is die als eerste de mens Jezus ziet voor wie hij is: het licht dat komt, het licht der wereld. Johannes de Doper is in het verhaal veel niet, maar wel bij uitstek de wegbereider, de deuropener, die ons een doorkijk geeft. Een doorkijk op hoop op een betere wereld. Laten wij door die geopende deur meekijken.
Gelezen: Johannes 1,1-6, 15, 19-34
Overweging: Joep de Valk

zondag 12 december:         De doper

Alle evangelisten zijn het erover eens: Johannes doopte. Dat dopen gebeurt in de woestijn, en wel in de Jordaan, met water. Er komen talloze mensen – een ‘massa’ – op af die vragen om die doop. Johannes noemt dit ‘een doop tot bekering’. Aan de hand van vragen uit de omstanders legt hij uit wat hij met ‘bekering’ bedoelt. Het is een bewuste keuze van de mens, die tot hem komt om zich te laten dopen.
Gelezen: Mattheus 3,6; Marcus 1,5; Lucas 3,7
Overweging: Jan Nieuwenhuis

zondag 19 december:         Het einde

Een barbaars feestmaal
Niet een verhaal waaraan je daags voor Kerstmis denken zou….
Herodes zit aan het banket aan als het hoofd van Johannes de Doper wordt opgeëist.
Een wreed tafereel en bovendien een gruwelijk einde van een profeet.
Zo gestileerd echter wordt dit verhaal verteld dat het haast een format lijkt, dat zich zomaar op andere situaties zou kunnen laten leggen. Het zou zich op ieder moment in de wereldgeschiedenis voor kunnen doen. En dit is misschien ook wel de boodschap: altijd zullen er leiders zijn, maar ook altijd zullen zij oog in oog staan met profeten.
Een verhaal over de wreedheid van Herodes én zijn angst voor de komst van een zekere Jezus, van wie sommigen al zeiden dat in hem Johannes de Doper of Elia zelfs zou zijn opgestaan.
Gelezen: Markus 6: 14-29
Overweging: Juut Meijer

vrijdag 24 december         Kestavond

Overweging: Henk Hillenaar
Diensten om 19.00u en 22.30u; voor deze diensten zijn toegangskaarten nodig.


Reactie plaatsen

Reglement

  • Alle reacties worden vóór publicatie door de redactie beoordeeld. Wij behouden ons het recht voor reacties te weigeren of in te korten zonder opgaaf van redenen.
  • Een inzending mag maximaal 1000 tekens bevatten en moet goed leesbaar zijn.
  • Lees andere inzendingen zodat u in uw reactie niet in herhaling vervalt maar nieuwe argumenten geeft. De reactie moet inhoudelijk zijn en iets waardevols toevoegen aan het artikel. Dus bijvoorbeeld geen agressief taalgebruik.
Naam  
E-mailadres  
Plaats  
Uw reactie  
Gebruik maximaal 1000 tekens. U hebt nog 1000 tekens tekens.
Captcha  
   

Terug naar "Liturgie" | Naar boven

Disclaimer
EnglishDeutschFrancaisEspanol